středa 2. dubna 2008

Pod praporem něžných dam

Ochotnické divadlo má v Pelhřimově letitou tradici již od konce 18. století. V tzv. „Studiu mladých“ účinkovali jako herci např. bratři Oldřich a Lubomír Lipský, kteří se z Pelhřimova nakonec usadili v Praze. Dnešní divadelní spolek Rieger nastuduje každým rokem novou hru – pokud se někdo rozhodne ji shlédnout, určitě nebude litovat. I já jsem se rozhodla shlédnout 29.3. reprízu hry Pod praporem něžných dam od Kena Ludwiga. Jedná se o bláznivou komedii o dvou hercích, kteří se rozhodnou v ženském přestrojení obrat umírající tetičku o dva miliony dolarů. Ovšem stará paní jim udělá čáru přes rozpočet, protože se podivuhodně uzdravuje. A když se k tomu zapletou i do tenat lásky, pak je o zábavu postaráno. Nechci popisovat děj nebo snad převyprávět příběh celé hry, ale spíše se zamyslet nad tím, proč se mi představení tolik líbilo a proč jsem se smála od začátku do konce.

Pelhřimov je maloměsto, lidé se znají když ne osobně, tak alespoň podle vidění. V hlavních rolích vystupují dva herci (nenazvu je ochotníci, neboť výkon, jenž předvedli, je hodný označení herectví) – jeden z nich je mým sousedem z paneláku, druhý moderuje plesy a všemožné akce u nás ve městě. Jejich role spočívala v tom (jak jsem se již zmínila), že převážnou část hry strávili v ženském oblečení. Lidem stačilo k obrovskému smíchu, když se tito dva herci poprvé objevili na jevišti v halence, sukni, paruce s culíčky a lodičkách s podpatky vysokými 10 centimetrů (a to nepřeháním!!). Možná by jim leckterá „dáma“ mohla závidět, jak ladně se na nich pohybovali. Samozřejmě také mluvili vysokým (ženským) hlasem, což si myslím, musí být náročné. Po celou dobu se střídala jedna komická situace za druhou, herci se museli snad desetkrát za velmi krátkou dobu převléct z muže na ženu a obráceně, střídat hlasy, tancovat jako dívka s mužem, objímat se atd.

Teď mě trošku mrzí, že už mám představení za sebou, klidně bych se mohla jít zasmát do divadla znova. Nezbývá mi než doufat, že příští rok nastudují stejně výbornou, nebo snad ještě lepší hru.

Kristýna Gyurcsovicsová

Žádné komentáře: