pondělí 31. března 2008

reKLAMY špatné i horší

Každý den, ať už se díváme nebo nedíváme na televizi, proběhnou vysíláním miliony reklam po celém světě. Jsou prostě všude a nelze se jich zbavit. Mezi dlouhými i krátkými filmy, seriály nebo regionálním zpravodajstvím. A proto se ptám, proč a kdy vlastně vznikly? Původně kvůli nám? Abychom mohli v klidu odbíhat na toaletu nebo pro něco k snědku? Nebo už tenkrát v tom byl skrytý úplně jiný účel? Nemyslí si, že by nás ty jejich někdy otravně stupidní půlminutové reportáže mohly bavit, že ne? Samozřejmě existují i výjimky, na které se přece jen dá dívat. Ale nepřijde vám vyloženě nesnesitelné, když během jedné hodiny zhlédnete tři upoutávky na ten samý typ zboží, ale jiného druhu? Káva, máslo, sýr, plínky, prášek na pranííííí…Nedej bože, aby to byly úplně ty samé! To se vám znechutí i ta, která se vám dříve líbila, která vás pobavila. Zkoumáte je, rozebíráte, soustředíte se na veškeré detaily a tím víc zjišťujete, jaké nesmysly vlastně posloucháte.

Určitě se mnou budete souhlasit, že k „oblíbeným“ reklamám musíme zařadit již (ne)vysílané upoutávky na čisticí prostředky nebo prací prášky. Calgon, Cilit, Pronto, Domestos, Cif…utře prach, zbaví zaschlé špíny…stačí jen ponořit do vody s kapkou onoho skvělého přípravku …a je to! On to vlastně udělá všechno za nás, že? Žádné drhnutí? Tak to bych chtěla vidět, jak by to vypadalo, kdybych to vyndala z té vaničky na prádlo nebo dřezu já. Asi ne tak čistě, voňavě a zářivě.

Ještě horší jsou však ti, kteří v dané reklamě účinkují. Hrozný starý opravář, který spraví pračku díky Calgonu, ptající se, jestli může dál spolu s Calgon teamem, je přímo otřesný. Toho bych si do bytu v životě nepustila. Nebo naprosto dokonalá modelka, která má jemnou pleť bez flíčků či pupínků, má neuvěřitelnou potřebu se jich zbavit pomocí antibakteriálních přípravků? Není náhodou na hlavu? Reklama ale hlásá: Máte-li akné, pryč s ním. To se jim to řekne, když ona ho už na začátku vůbec neměla. To je pak pleťová voda opravdu funkční. Ale jak jim máme po tomhle všem důvěřovat? Dalším bezva hlásajícím heslem je: Máte chlupaté nohy? Díky stěrce Veet se chloupků dočista zbavíte. Ale to, že nefunguje na nás ostatních, už neřeknou. Hlavně, že to jde slečně, která chlupy ani nemá. Třeba to dělá pro dobrý pocit, kdo ví.

Proto tvrdím, že dobré výrobky v žádném případě nepotřebují reklamu. A taky na co? Buď jsou lidé, „reklamoví sledovači“, chytří a reklamám se vyvarují, anebo dobrovolně počkají, až jim chlupy samy opadají. Nezbývá mi nic jiného, než se „těšit“ na další zajímavou upoutávku.

Lucie Kudrličková

Žádné komentáře: