úterý 29. dubna 2008

Rozvor se Zuzanou Balounovou o projektu Indust.cz

Ahoj Zuzko, mohla bys ve zkratce popsat, čím se vlastně zabývá Indust. cz?

Ahoj Péťáčku, Indust.cz je internetový komunitní portál zabývající se českými a slovenskými hudebními klipy. Slouží jako platforma pro jejich tvůrce, kteří zde mají možnost prezentovat svoupráci, získat určitou zpětnou vazbu, případně být kontaktováni hudebními interprety. Indust.cz je pochopitelně určen také profanoušky klipů, kterým má usnadnit orientaci, rozšířit obzory a pomoci získat širší přehled ve sféře českých a slovenských hudebních klipů.

Jak, kdy a kdo vlastně na takový nápad, založit portál o českýcha slovenských hudebních klipech přišel?

Indust původně založil klipový tvůrce David Spáčil jako občanské sdružení zabývající se novými cestami vizuality ve filmu avideu zhruba před čtyřmi roky. Na toto téma pak začal dělat diplomovou práci, kterou postupně zužoval přes celosvětový fenomén videoklipů až na specifika CZ a SK klipů, a po dopsání diplomky mu přišlo škoda sesbírané informace založit do poličky a nechat zapadnout prachem. Přetransformoval proto indust na čistě klipový projekt a s Tomášem Richtrem (programátor a překladatel) udělali původní portál. Postupem času se ale ukázalo, že Tomáš na to nebude mít čas a že je potřeba celý projekt zprofesionalizovat, protože se jedná o poměrne jedinečnou záležitost mající potenciál se rozvinout,a tak oslovil programátora Ladislava Brychtu, který vytvořil současnou tvář industu.

Postupně pak David Spáčil oslovovil ještě Martinu Rolincovou, která mu pomohla s mravenčí administrativní prací, a další lidi, co se na chodu projektu podílí doteď.

Díky internetu, je teď komunikace daleko jednodušší. Jste přesně to médium plné redaktorů, kteří se mezi sebou neznají a pouze přispívají na portál?

Předně je třeba říct, že jsme zatím médiem v plenkách, které si teprve postupně snaží vybudovat redakční základnu, tudíž většina publicistiky a celkově dění kolem serveru zatím leží na bedrech velmi malé skupiny lidí, kteří se mezi sebou znají. Zároveň na industu funguje systém přidávání novinek na principu wikipedie, takže se může zapojit prakticky každý.

To je otázka na tělo, protože, jak už jsem řekla, dosud bohužel nemáme vytvořenou stálou redakci. S čím souvisí moje výzva pro všechny, kdo by se chtěli zabý občas vložit nějakou novinku, případně ji rozvinout do článku.vat děním okolo českých a slovenskkých hudebních klipů. Stačí napsat na mail http://email.seznam.cz/newMessageScreen?sessionId=&to=mailto:redakce@indust.cz a zkusit s námi navázat spolupráci.
V současné době je to tak, že já mám za úkol spravovat sekci publicistika, komunikovat s médii aMateriály a tipy mě zásobují hlavně autor projektu David Spáčila klipový tvůrce Dan Urbánek, kteří sami vkládají většinu novinek zesvěta hudebních klipů. Na chodu serveru se kromě nich podílí ještěJana Dostálová Jiří Rydl, Petr Protivánek, Viktor Palák a LadislavBrychta. Obecně lze říci, že celý systém funguje hlavně na bázikomunikace s klipovými nadšenci, tvůrci a hudebními tělesy, kterouse snažíme korigovat přes maily.

Velkým problémem pro kapely je vůbec sehnat peníze na klip,myslíš, že se to na kvalitě českých / slovenských klipů odráží?

Bylo by utopické tvrdit, že finance jsou ve sféře videoklipů zanedbatelným aspektem, na druhou stranu nemyslím, že by měly být hlavním faktorem určujícím kvalitu finálních produktů - vždyť i s rozpočtem celovečerního filmu je možné natočit klip bez duše, myšlenky a špetky invence a naopak. Tvorba videoklipů pro mě spadádo přihrádky "umění", jejímž obsahem by spíš než bankovky vysokých nominálních hodnot měly být fantazie autorů a myšlenky, které chtějí touto cestou předat divákovi.

Co pro tebe znamená taková režiserská hudební ikona jakoje Jakub Kohák? Neustálé téma komunismu v klipech, zdá se býtponěkud vyčpělé...

Jakub Kohák pro mě představuje jednoho z nejschopnějších klipových tvůrců u nás, už jenom kvůl tomu, že se nikdy nespokojí s kapelou stojící (v lepším případě) na volném prostranství a házející vilné pohledy do kamery. Jeho videa mají duši a jsou dotažená doposledního puntíku, jsou zábavná, ale ne hloupá. Téma komunismu vklipech neberu v tomhle případě jako handicap, protože nepůsobínásilně, koneckonců když si vzpomenu třeba na Virtuální duet odTatabojs, neřekla bych, že Kohák nějakým způsobem vytrhává zkontextu komunistickou realitu, aby ji zasadil do dnešní doby.Nezastavuje čas, ale hledá místa, kde se čas zastavil sám od sebe.To je podle mě jeho hlavní přednost.

Hodně skupin tvrdí, že klip je v podstatě pouze taková reklamana jejich album. Vidíš v tom i něco jiného?

Vidím v tom především vizualizaci písničky, která pro posluchače představuje možnost porovnat své představy s představami kapely/interpreta a tvůrce klipu. Samozřejmě že hodně dobrý nebo naopak příšerný klip může být reklamou na album obsahující danou písničku. Neměla by to ale být jeho hlavní funkce.

Poslední otázka. Který klip tě v poslední době zaujal?

Z českých klipů mě hodně zaujal klip Midi Lidí "Agent", protože vsobě kombinuje nostalgii starých fotek s radostí dětí běhajících popoli. "Podívej se na ten západ slunce! Ty jo, supr! Deme tam!"Dokonalá kombinace.Ze zahraničních klipů mi v hlavě leží Fox in the box od UND, pětiminutové video, které diváka ani na chvíli nenechá koukat se jinam, zvlášť má-li slabost pro absurdní koláže, lišky v kozačkách, zebří závěsy a beránky z Malého prince.

Děkuji za rozhovor.

Petra Kloidová

Žádné komentáře: