úterý 11. března 2008

Cecelia Ahern – PS: Miluju Tě

„Patří k těm šťastným párům, jímž by každý mohl závidět…“

Když se mi tato kniha dostala do ruky, první, co mne zaujalo bylo, že irské spisovatelce Cecílii Ahern je teprve jedenadvacet let. Brzy po vydání se tento její román stal mezinárodním bestsellerem a vyšel ve více než třiceti zemích. Získal ocenění Passionate Pen Honour za nejromantičtější knihu roku 2004/2005, které je udíleno britskou veřejností v rámci Valentýnských cen. Cecelia byla zároveň nominována na ocenění v kategorii Objev roku Britské knižní ceny 2005.

Možná si spousta z vás řekne, že je to jen romantický příběh pro ženy, ale velice se mýlíte! PS: Miluju Tě je sice něžný a nečekaně romantický román, ale především také velice zábavný. Nemám bohužel zkušenosti s tím, že by ho četl nějaký muž, ale krátce po vydání byl i zfilmován a věřte, nebo ne, o řadu přede mnou seděl pár, který si půjčoval kapesníky. Tento příběh si prostě uchováte v srdci a v mysli ještě dlouho poté, co otočíte poslední stránku.

A o co tedy v tolik opěvovaném příběhu jde?

Holly a Gerry patří k těm šťastným manželským párům, jímž by každý mohl závidět. Náhle v jeho třiceti letech, odhalí lékaři u Gerryho rakovinu v konečném stadiu. Holly se v tom okamžiku zhroutí celý život. Nedokáže si představit život bez Gerryho a vlastně si ani nic takového představovat nechce. Nejvíc mě tady rozesmutnila scéna, kdy má strach odejít od jeho postele jen na záchod, aby mezi tím neumřel. Nicméně je tady již od první stránky jasné, že happyend se nekoná a že Gerry Holly natrvalo opouští.

Jejich plán byl jednoduchý. Zůstat spolu až do konce života. Osud však chamtivě změnil názor. Pár měsíců po jeho smrti dostane Holly balíček dopisů, které pro ni připravil její manžel. Nesou jednoduchý nadpis „SEZNAM“. Je to seznam úkolů, které musí každý měsíc udělat. Jeden z nich například zní: Ušetři si další modřiny a kup si lampičku na noční stolek! PS: Miluju Tě. Po tomhle prvním vzkazu si Holly uvědomí, že se Gerry vrátil, a tak s pomocí těchto dopisů, svých potrhlých kamarádek a milující rodiny, která ji někdy dohání k šílenství, postupně objevuje nový život, život bez Gerryho.
A na závěr ještě malá ochutnávka jednoho z dopisů…

Má drahá Holly,

nevím, kde jsi, nebo kdy přesně čteš tenhle dopis. Jen doufám, že se k Tobě v pořádku dostal. Nedávno jsi mi šeptala, že sama nedokážeš dál žít. Dokážeš, Holly.
Jsi silná a statečná a zvládneš to. Sdíleli jsme spolu mnoho krásných chvil a Tys dělala můj život.Tys udělala můj život. Ničeho nelituji. Ale v Tvém životě jsem jen jedna kapitola a další budou následovat. Vzpomínej na naše skvělé zážitky, ale prosím, neboj se připravit si jiné.
Díky za čest, kterou jsi mi prokázala, když ses stala mojí ženou. Za všechno jsem Ti navždy vděčný.
Kdykoli mě budeš potřebovat, věz, že jsem s Tebou.
Navždy Tvůj manžel a nejlepší přítel, Gerry.

Táňa Frolová

Žádné komentáře: