neděle 18. května 2008

Svěrák, Smoljak, Cimrman

Divadlo Járy Cimrmana působí už mnoho let a stále patří mezi nejúspěšnější a divácky oblíbené scény. Myslím, že je to hlavně zásluhou dvou hlavních protagonistů a autorů her Ladislava Smoljaka a Zdeňka Svěráka, kteří jsou každý ve své specifické roli nezastupitelní. Pro mě jsou to Záskok a s ním Zdeněk Svěrák a Dobytí severního pólu s Ladislavem Smoljakem. Toto divadlo má naprosto přesně vymezeny řady svých příznivců, kteří říkají, že je to inteligentní humor, který pochopí jen zasvěcení a nepříznivců, kteří říkají, že tyto hry jsou jen bezduché slátaniny. Pro mě je to zdroj dobré zábavy. Doma mám plno CD a také dvě knihy: To nejlepší ze Smoljaka, Svěráka a Járy Cimrmana I, II. Jsou to knihy, které obsahují vždy tak 2 nebo 3 hry i s patřičným výkladem, ve kterém se střídají i další herci jako Jan Kašpar, Petr Brukner, Jan Hraběta, Genadij Rumlena, p. Vondruška, Kotek, p. Weigel. Pak také některé jejich další počiny jako film Kulový blesk nebo různé fejetony. Vždy podle jejich vlastního výběru jako autorů. Moje nejoblíbenější hra je Blaník, která pojednává o roku 1848 a o legendě blaničtích rytířů, kteří čekají až bude českému národu nejhůře, pak vyjedou a zachrání ho. Tento divadelní soubor, i přesto, že má zázemí v Praze, často vyjíždí i do jiných měst. U nás v Plzni byli naposled na začátku března, bohužel jsem na jejich představení nebyla, doufám proto, že zase brzy přijedou a já je budu moci navštívit.

Lenka Königsmarová

Žádné komentáře: