sobota 17. května 2008

Jen hraj, když to dokážeš

Nedávno jsem potkala svého bývalého třídního učitele. Rozhodla jsem se s ním udělat rozhovor na téma hudba. Pan učitel Veselý je jeden z mála lidí, kteří vám zahrají cokoliv a kdykoliv.

Pane učiteli, řekněte mi, kolik hudebních nástrojů vlastně ovládáte?
profesionálně zahraju, počkej, tak klarinet, saxofon, harmonika, trubka a klavír. Tak to je 5 nástrojů.

A od kdy jste se začal učit na první nástroj?
-Tak do hudebky jsem začal chodit ve 12letech.

A na co jste se začal učit?
-To jsem hrál na klarinet. No a pak jsem pokračoval na saxofon 3 roky.

Já si však nejvíc pamatuji váš klavír, kdy jste se učil na klavír?
-Učil jsem se až tady ve školy, protože mě okolnosti donutily.

Vidím, že tady ve třídě ale nemáte klavír, nechybí vám?
-Máme to všechno uskladněné tady vedle,, máme tam piáno, harmoniku, klarinet. Já si to vždycky přenesu do třídy, aby děti mohly zpívat. Teď už ale taky tolik nezpíváme. Dřív jsme zpívali víc.

Tím chcete říct, že děti už nejsou k zpěvu tak nakloněny? Chodí do hudebních škol?
-No máme tady žáky, kteří hrají na zobcovou flétnu, na kytaru, na klavír, takže já myslím, že celkem chodí. Ale slyšel jsem, že si školy ztěžují, že nemají hráče na dechové nástroje.

Další otázka míří od školy pryč. Jak jste se dostal k Ševětínce?
-V Ševětínce v roce 1972 potřebovali záskok místo jednoho hráče a od té doby s nima tak nějak hraju.

Aha, no a víte kdy vznikla Ševětínka poprvé?
Název sám o sobě někdy v 70. 80. letech. Předtím ale už tahle hudba existovala, takže to jsou už někdy předválečná léta.

Kdy vás máme možnost vidět hrát?
-Teď v blízké době budeme hrát v Neplachově, no ale my chodíme taky jen dva, takže budeme hrát taky jen na soukromé oslavě až u Římova, týden na to v Drahotěšicích, někdy jezdíme hrát i do Bechyně.

S vámi hraje v kapele i syn Pavel, jak ten se k vám dostal?
-Ten se přidal tak, že jsme ho nechali učit hrát na zobcovou flétnu a na klarinet. Se mnou hraje asi 10 let.

Dušáková Lenka

Žádné komentáře: